Auteur Topic: Katenhaasjes met mosterdroomsaus (hoofdgerecht 2 personen)  (gelezen 4309 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Katenhaasjes met mosterdroomsaus (hoofdgerecht 2 personen)
« Gepost op: 12 augustus, 2008, 22:01:13 pm »
 :duim: Ze heten  "katenhaasjes" omdat je ze met katenspek of gerookte ham omwikkelt voor het bakken. De mosterdroomsaus maakt het helemaal af!

Je hebt nodig:

2 varkenshaasjes (grootte naar smaak) op kamertemperatuur
150 g katenspek of gerookte ham ( Serranoham, Schwarzwalder)
zout en versgemalen zwarte peper
roomboter om in te bakken
1 pakje room of cr?me fra?che (200/ 250 ml)
1 el mosterd
1 kopje drinkbouillon (makkelijk is knorr tuinkruidenbouillon in een stickje, 5 in een pak)
1 lente ui in ringetjes gesneden

Verwarm de oven voor op 180 graden voor de varkenshaas.

Voor het gemak maak ik altijd eerst de saus. Dit voorkomt (ook als je wat meer ervaring hebt) dat het vlees bijna (te?) doorbakken is omdat de saus nog niet klaar is.


Verwarm de room of cr?me fra?che in een pannetje. Maak een kopje drinkbouillon zoals de verpakking aangeeft (zakje oplossen in heet water) en voeg toe aan de room.
Voeg de mosterd toe en laat het geheel inkoken. Voeg de lente ui toe. Is de saus te dik of te zoutig: voeg wat water of room toe.

Als de saus de gewenste dikte heeft; schenk het over in een glazen kom en bewaar voor later als de varkenshaas klaar is. Verwarm in de magnetron.


Bestrooi de haasjes met zout en peper en wikkel ze ruim in het katenspek of gerookte ham. Zet eventueel vast met cocktailprikkertjes.
Bak de haasjes ongeveer 5 minuten in wat roomboter lichtbruin op een middelhoog vuurtje. Haal ze uit de pan en doe ze in een passende ovenschaal.

Bak de varkenshaas nog ongeveer 10 minuten na in de oven en verpak ze in aluminiumfolie tot gebruik, dan kan het vlees rusten en nog even nagaren.

Lekker met krieltjes en broccoli of kropsla en een lekker wijntje!  :wijn: Eet smakelijk!