Auteur Topic: Varkenshaasjes met paddenstoelen roomsaus ( 2 personen)  (gelezen 2014 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Varkenshaasjes met paddenstoelen roomsaus ( 2 personen)
« Gepost op: 01 augustus, 2008, 23:26:07 pm »
Varkenshaas met champignonroomsaus vind ik heerlijk, maar met gemengde paddenstoelen, room en witte wijn maak je zef een veel lekkerder variant!  :duim:

Je hebt nodig:

2 flinke varkenshaasjes
2 sjalotjes, fijngesnipperd
versgemalen zwarte peper
20 g bloem
2 tl bouillonpoeder
150 g paddenstoelen, gemengd, in reepjes (denk bijvoorbeeld aan shi-itake, oesterzwam, grotchampignons, cantharellen)
75 g boter
1 dl droge witte wijn
150 ml room
versgeknipte peterselie

Dep de varkenshaasjes droog met keukenpapier en bestrooi ze met versgemalen zwarte peper en zout.

Ik maak altijd eerst de saus en halverwege begin ik met de varkenshaasjes. Gewoon lekker aanbakken en tot ros? bakken.

Als je dat teveel gedoe vind: je kunt ook eerst de saus maken, even in een glazen kom gieten; en opwarmen als de varkenshaasjes klaar zijn. Dan is de saus al klaar en kun je je concentreren op het bakken van de varkenshaas.


Verwarm 25 g boter in een klein pannetje en fruit hierin de sjalotsnippers glazig. Voeg de paddenstoelen en het bouillonpoeder toe en bak alles ongeveer 5 minuten.
Strooi de bloem over de paddenstoelen en laat dit op een zacht vuurtje garen( de bloem bindt zich dan door een glad papje, je moet er wel bij blijven!)
 Voeg na enkele minuten de witte wijn toe en blijf roeren totdat er een gebonden saus ontstaat.
Giet de room bij de saus en breng even aan de kook totdat de saus indikt tot de gewenste dikte.
Voeg de peterselie toe en breng eventueel op smaak met zout en peper.

Serveer de saus bij de varkenshaasjes.

Erg lekker met aardappelkroketjes en spruitjes met uitgebakken spekjes. Eet smakelijk!