Auteur Topic: Gegratineerde oesters met citroen- korianderroom (voorgerecht/hapje 4 pers)  (gelezen 2123 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Dit is ook heel lekker, heb het ooit eens gemaakt met Kerst j????ren geleden, en toevallig kwam ik het recept weer tegen. Het is een wat luxer hapje/ voorgerechtje.

Door de oesters te gratineren is het voor (bijna) iedereen lekker. Ze worden in 5 minuten gebakken in de oven. Rauwe oesters heb ik wel eens geprobeerd, maar is niet aan mij besteed...ik denk wel meer mensen met mij...hihi!


Je hebt nodig:

12 verse oesters
1 citroen
125 ml slagroom
versgemalen witte peper
halve el verse koriander
75 g geraspte jongbelegen kaas
50 g rucola

Verwarm de oven/grill voor op 220 graden. Snijd de oesters ??n voor ??n open.
Dit gaat het makkelijkst met een oestermes (vaak rond de feestdagen gratis bij de oesters) of gebruik een ander goed puntig mes.

Houd de oester met ??n hand tussen een dubbelgevouwen theedoek vast, maar wel zo, dat de platte schelp boven zit.
Steek met het mes in het scharnier en maak met een soort draaibeweging de schelp open.
Verwijder de platte schelpen en maak de oesters in de bolle schelp los.
Zet de schelpen met de oesters erin op de bakplaat.

Boen de citroen schoon en rasp 2 tl van de gele schil af. Pers de citroen uit en sprenkel wat sap over de oesters. Bestrooi met de witte peper.
Klop de slagroom lobbig en spatel de citroenrasp, 2 tl citroensap, de koriander en de helft van de geraspte kaas erdoor.

Schep de room op de oesters en verdeel het restje van de kaas erover.
Schuif de oesters in de oven en bak/ grill ze in circa 5 minuten goudbruin en gaar.

Verdeel de rucola over 4 bordjes en schik de gare oesterschelpen erop. 

Dat wordt smullen!  Eet smakelijk!  :wijn: