Auteur Topic: Rode uiensaus voor bij de shoarma (of ander vlees)  (gelezen 31855 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Rode uiensaus voor bij de shoarma (of ander vlees)
« Gepost op: 29 februari, 2008, 20:55:44 pm »
Ik was altijd Fan van de "gewone" knoflooksaus als we een keertje een broodje shoarma bestelden of zelf maakten. Maar een poosje geleden had ik zin in eens wat anders, de rode uiensaus. Dat is zo goed bevallen dat ik op zoek ben gegaan naar het recept hiervan. Ik zal er verschillende neerzetten; laat je het me weten wat je ervan vond?

recept 1:

1 rode ui, gesnipperd, rauw of even aangebakken
1 el sambal
2 el schenkstroop
wat ketchup naar smaak

Meng de sambal met de stroop.Meng de uisnippers met het mengsel.Voeg ketchup naar smaak toe.


recept 2: (dit recept moet je het liefst 2 dagen van te voren maken voor het lekkerste resultaat)
Dit is voor een kleine portie saus dus verdubbel voor een grotere portie.

Je hebt nodig:
1 of meerdere uien
wat peterselie,fijngehakt
1 el sambal
1 el tomatenpuree
scheutje ketchup
peper en zout naar smaak of nog extra sambal

Fruit de stukjes ui in een pan met antiaanbaklaag.Voeg de sambal en de tomatenpuree toe.Bak even mee zodat de tomatenpuree ontzuurt en zachter van smaak word.
Voeg wat ketchup toe en peper,zout en evt sambal naar smaak.
Laat minimaal 1 of 2 dagen staan in een goed afsluitbare, schone pot.(kleine weckpot ofzo).Dan smaakt het nog lekkerder!

recept 3:

1 grote ui, gesnipperd
2 tenen knoflook
paar sprietjes bieslook, beetje verse peterselie,fijngehakt
zout of bouillonpoeder naar smaak
4 tomaten of blikje tomatenblokjes of gepelde tomaten(400 ml?)
sambal,1 el of meer, of zoete sambalsaus

Smoor de ui en de knoflook.Roer de tomaatblokjes erdoor.Voeg de sambal(saus) toe.
Verdamp het vocht.Roer de peterselie en de bieslook erdoor.Breng op smaak met wat zout eventueel.
Laat de saus afkoelen en proef nogmaals of er iets bij moet, zout of sambal.Zet de saus lekker koud weg,laat evt 1 dag staan.


recept 4:

(komt van een heuse shoarmaboer; iemand die er gewerkt heeft) Dit recept moet je zien in kilo's en liters, dus niet voor iedereen geschikt,tenzij je het 1 en ander aanpast.
1 of 2 uien voor 1 persoon in plaats van een kilo voor ??? personen.... :biggrin:

sla olie of olijfolie
tomatenpuree
ui, gesnipperd
peterselie
peper en zout naar smaak
(ps sambal lijkt me ook wel lekker erbij, deze heb ik dus nog niet geprobeerd).

Laten jullie wel even weten welke het lekkerst was???? :puh2:
« Laatst bewerkt op: 27 november, 2010, 20:10:00 pm door Marielle »