Auteur Topic: Gevulde aubergines, net ff anders, hoofdgerecht 4 personen  (gelezen 1803 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Gevulde aubergines, net ff anders, hoofdgerecht 4 personen
« Gepost op: 07 juli, 2008, 22:05:38 pm »
Ik geef toe; het blijft een klassieker. Lekker gevuld met o.a. gebakken ui en gehakt.

Deze aubergines serveer je in een schaal ?n een sausje van cr?me fra?che en tomatenblokjes. Dat dan weer wel!  :biggrin:

Je hebt nodig:

2 aubergines
500 g half om half gehakt
4  uien, gesnipperd
1 pakje passata of Heinz tomato frito ( 425 ml)
2 blikken tomatenblokjes op sap (425ml per stuk)
250 g bouillon (maak niet uit waarvan, blokje of poeder is ook goed)
200 ml cr?me fra?che (grote beker)
1 el verse basilicum, gesnipperd
100 g geraspte Parmezaanse kaas
olijfolie
zout en versgemalen zwarte peper naar smaak
paprikapoeder naar smaak

Halveer de aubergines en hol ze uit tot op 1 cm van de buitenkant.  Snijd het uitgeholde auberginevruchtvlees indien nodig, in blokjes en houd apart.
Breng het gehakt pittig op smaak met zout, peper en paprikapoeder, bak het gehakt rul en voeg halverwege de helft van de gesnipperde ui toe, en bak totdat de ui glazig is.

Voeg dan de aubergineblokjes toe samen met de tomatenpassata. Breng op smaak indien nodig; en vul de auberginehelften hiermee.
Verwarm de oven voor op 200 graden.
Bak de andere helft van de gesnipperde ui glazig, voeg na enige tijd de tomatenblokjes toe, samen met de bouillon. Kook even goed door totdat alles iets indikt.
Als de saus dik genoeg is, voeg dan nog de cr?me fra?che toe en laat iets indikken. voeg vlak voor het serveren wat basilicum toe aan de saus.

Verdeel de saus over 1 grote of 2 kleine ovenschaaltjes, verdeel de aubergines erover en bestrooi de aubergines met geraspte Parmezaan.
Zet ze zo'n 25 minuten in de oven.

Lekker met rijst of aardappelpuree! Eet smakelijk!  :wijn: