Auteur Topic: Camembertkroketjes ( 4 pers. hapje of lunch in combinatie met salade)  (gelezen 2536 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Camembertkroketjes ( 4 pers. hapje of lunch in combinatie met salade)
« Gepost op: 18 juni, 2008, 21:07:25 pm »
Zoals jullie inmiddels weten ben ik gek op kaas  :puh2:. Deze camambertkroketjes zijn wat bewerkelijk; maar het is de moeite waard!
Je kunt ze zo eten als hapje (eventueel dippen in mosterdmayo vind ik wel lekker) of als extraatje bij een gemengde salade.

Je hebt nodig:


1 camembertkaasje (250 g)
100ml cr?me fra?che
40 g zachte boter
100 g bloem
2 eierdooiers 
1 tl Dijonmosterd
zout en peper
2 eieren
100 g paneermeel

Snijd de camembert in stukjes en prak ze fijn in een vuurvaste kom. Meng de cr?me fra?che en de boter erdoor.
Zeef 60 gram bloem en voeg dit toe aan het mengsel.
Zet een ruime pan water op het vuur en zet hierop de pan met het kaasmengsel(soort van au bain marie)
Roer het kaasmengsel in circa 4 minuten mooi glad.
Neem de kom van het vuur. Meng de eidooiers 1 voor 1 door het kaasmengsel. oer de mosterd erdoor en breng op smaak met zout en peper.
Laat het mengsel minimaal 3 uur opstijven in de koelkast.


Klop de eieren los en strooi het restje van de bloem in een diep bord.Verdeel het paneermeel op een plat bord.
Vorm met vochtige handen ongeveer 16 balletjes van het kaasmengsel. Haal ze door de bloem, losgeklopt ei en tot slot door het paneermeel.
Verwarm de friteuse op 170 graden.
Bak de kroketjes met maximaal 6 tegelijk in ongeveer 4 minuten goudbruin. Laat ze uitlekken op keukenpapier.

Bereiden
Eieren loskloppen. Rest van bloem in diep bord strooien. Paneermeel in lage kom strooien. Van camembertmengsel met behulp van 2 natgemaakte lepels ca. 16 eivormige bolletjes steken. Frituurolie verhitten tot 170 ?C. Camembertkroketjes achtereenvolgens door bloem, losgeklopt ei en paneermeel wentelen. Paneermeelkorstje licht aandrukken. Kroketjes met 5 ? 6 stuks tegelijk in hete olie in ongeveer 4 minuten.
(blijf er wel even bij voor het geval dat...ze niet uit elkaar knappen).

Serveer ze zoals eerder beschreven met een salade als voorgerecht of hoofdgerecht, of als lekker hapje met een saus naar keuze.

Eet smakelijk!