Auteur Topic: Mosselen; info en tips  (gelezen 7192 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Mosselen; info en tips
« Gepost op: 17 mei, 2008, 21:09:44 pm »
Op dit topic kun je wat informatie lezen over mosselen. Er staan lekkere recepten op mijn site (al zeg ik het zelf  :biggrin:)  Maar hoe zat het ook alweer; wanneer kun je een mossel nou wel of niet meer eten,...waar komt de mossel vandaan...hoeveel per persoon moet je rekenen?


Ik hoop dat al jullie vragen beantwoord worden. En meer wetenswaardigheden zijn altijd welkom!  :yes:

*****Waar komen mosselen vandaan?*****

Mosselen komen voor in de Oosterschelde en de Waddenzee. Daar worden ze gekweekt op de bodem.Na 2 tot 3 jaar (!) zijn ze rijp voor consumptie.
Meestal word er trouwens over "Zeeuwse" mosselen gesproken, dit komt omdat alle mosselen uiteindelijk eindigen in de Oosterschelde.


***Hoe gezond zijn ze ?***

Mosselen zijn gezond, rijk aan mineralen, vitaminen en eiwitten. Ze zijn zeer mager en bevatten maar 1 % vet. Dit vet behoort ook nog tot de onverzadigde vetzuren; zodat het eten van mosselen niet leidt tot een verhoging van het cholesterol. Het ligt er natuurlijk wel aan hoe je ze klaarmaakt... :biggrin: Het sausje is meestal de boosdoener...neem je mayonaise dan maak je alles een stuk vetter.
Terwijl dat helemaal niet nodig is...soms is alleen het kookvocht van de mosselen al zo smaakvol dat je verder geen dipsausje nodig bent! Ik schep de mosselen meestal in een diepe kom samen met het kookvocht,...smullen!
Dit kookvocht kan simpelweg bestaan uit een glas witte wijn, bier, bouillon, cr?me fra?che...voeg ook geen zout toe tijdens het koken van de mosselen, ze zijn van zichzelf al pittig genoeg.


*** Hoeveel mosselen moet ik rekenen per persoon?***

Reken 1 kilo mosselen per persoon. Dat klinkt veel, maar reken de schaal ook even mee, die telt wel in gewicht maar die eet je niet op, er blijft meestal gemiddeld zo'n 400/450 g mosselvlees over.

*** Hoe kun je zien of mosselen (nog) goed zijn?***

Tegenwoordig zijn de verpakte mosselen heel vers, ik eet ze meestal hooguit 1 dag na aankoop op. Toch loop ik ze altijd even na.
Ik vul de gootsteen met koud water en gooi de mosselen hierin. Kapotte mosselen gooi ik  weg.
Mosselen die nog openstaan gooi ik pas weg als ze niet sluiten; bijvoorbeeld nadat je ze onder de koude kraan hebt gedaan, of als je er een tik op hebt gegeven.
Meestal sluit de mossel dan wel en kun je hem gewoon eten.

*** Gekookte mosselen die dichtblijven, wat moet ik daarmee?***

Tijdens het koken gaan de mosselen openstaan. Blijft een mossel dicht na het koken, eet ik hem niet op.
Ik heb wel eens gelezen dat je de mossel dan kunt openen d.m.v. een mes, omdat deze een sterke sluitspier zou hebben.

Nou dit kan ik jullie niet aanraden, het was gewoon een rot exemplaar; dat was gewoon 1 keer en nooit weer zal ik maar zeggen!  :bonk: Dus mijn tip:
Mosselen die na het koken nog gesloten zijn, gewoon weggooien.


   :biggrin: En...nu maar smikkelen en smullen van deze recepten! :biggrin:
« Laatst bewerkt op: 15 september, 2009, 18:35:44 pm door Marielle »