Auteur Topic: Mariëlle's runderstoofpotje, 2 tot 4 personen hoofdgerecht  (gelezen 7477 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Mariëlle's runderstoofpotje, 2 tot 4 personen hoofdgerecht
« Gepost op: 15 april, 2008, 19:31:35 pm »
Ik had 2 recepten en kon niet kiezen; ik heb van allebeide iets gebruikt en van mezelf nog dingen naar smaak toegevoegd...het is een beetje hachee/draadjesvlees-achtig.

Ik heb bijna 800 g runderbraadlappen gebruikt; wij kunnen er 2 keer van eten; het restje vries ik gewoon in voor een volgende keer; is net genoeg voor 2 personen of voor 1 persoon als grote eter.
Het kost wat tijd (circa 2,5 uur of langer) maar intussen kun je andere dingen doen, het vlees pruttelt zachtjes gaar; af en toe even kijken of het goed gaat of wat water toevoegen.

Je hebt nodig:

Circa 800g runderbraadlappen, in blokken gesneden (niet te klein) en ontdaan van vreemde flubbers  :biggrin:
2 uien, gepeld, in de lengte doormidden gesneden, nogmaals in de lengte door de helft en dan in reepjes
2 tenen knoflook, gepeld en in dunne plakjes
mosterd
wat bloem
zout en versgemalen zwarte peper
gemalen chilipeper naar smaak of een halve verse rode peper in ringen
wat nootmuskaat
1 laurierblaadje
3 kruidnagels
1 runderbouillonblokje
roomboter om in te braden

Zorg dat het vlees op kamertemperatuur is als je het gaat bereiden. Leg de vleesblokjes in een platte schaal.Bestrooi met wat zout en zwarte peper. Schep wat mosterd op het vlees en meng goed door zodat elke blokje goed met mosterd bedekt is. Schep 2 el bloem over het vlees (als het nodig is meer) en meng goed met de vleesblokjes.

Smelt de roomboter in een braadpan met deksel. Voeg de vleesblokjes toe en bak op middelmatig vuur goed aan.Voeg eventueel nog wat boter toe. Als het vlees kleurt, voeg dan de ui en de knoflookplakjes toe, bak deze even mee. Als de ui glazig ziet is het tijd om heet water toe te voegen.
Voeg zoveel heet water toe totdat de vleesblokjes n?t onderstaan. Verkruimel het bouillonblokje erover en voeg het laurierblad, chilipeper, nootmuskaat en de kruidnagels toe.

Doe het deksel op de pan en laat op een laag vuur rustig aan pruttelen ongeveer 2,5 uur. Als het te vochtig is haal de deksel dan van de pan. Is het geheel te dik; voeg dan wat water of bier toe.

Heerlijk met gekookte aardappelen en rode kool met appeltjes.  :puh2:

Eet smakelijk!



« Laatst bewerkt op: 04 november, 2011, 21:27:24 pm door Marielle »