Auteur Topic: Ham- preirolletjes uit de oven met kaassaus (4 personen)  (gelezen 3255 keer)

Offline Mariëlle

  • Administrator
  • Chef de cuisine
  • *****
  • Berichten: 1.050
    • Schoonheidssalon Beautique Mariëlle
Ham- preirolletjes uit de oven met kaassaus (4 personen)
« Gepost op: 07 februari, 2011, 22:27:46 pm »
De prei is eigenlijk een ondergewaardeerde groente.
Oke, ik geef toe, ik eet het ook bijna nooit (tja wel door de soep of een restje door een visschotel- maar verder...?)
Dus kwam ik dit recept tegen en heb het een beetje aangepast naar eigen smaak. Soort van witlof ham en kaas maar dan anders  :biggrin: Erg lekker dus!

Je hebt nodig:

800 g prei
50 g boter
50 g bloem
500 ml halfvolle melk
175 g geraspte jonge kaas
gerookte achterham (250 g)
zout, peper en nootmuskaat



Verwarm de oven voor op 180 graden. Verwijder het kontje en het donkergroene deel.
Snijd de prei in stukken van ongeveer 10 cm. Spoel de preistukken goed om in koud water.
Kook in een ruime pan met water en zout in een kwartiertje gaar, giet de prei af en laat even uitlekken.
Verwarm 50 g boter in een steelpan. Voeg de bloem toe en roer tot een roux.
Als deze licht begint te kleuren voeg dan de melk beetje bij beetje toe en roer tot een gladde saus. Schenk beetje bij beetje de melk erbij en roer tot een gladde saus.

Voeg de gerapte kaas toe en roer tot de kaas gesmolten is. Voeg naar wens nog zwarte peper, zout en/ of nootmuskaat toe.
Rol elk stuk prei in een plakje ham en leg in de ingevette ovenschaal. Verdeel de saus erover en bak in de oven in 15-20 minuten goudbruin.

Heerlijk met een tartaartje en aardappelpuree. Eet smakelijk!